Els nostres instruments

Com us expliquem aquí, durant les sessions de La Capseta de Música hi ha un moment especialment emocionant on els INSTRUMENTS prenen tot el protagonisme. És l’estona de la DESCOBERTA LLIURE DE LA PRODUCCIÓ DEL SO en què oferim als infants un gran nombre d’instruments de percussió i ginys sonors, que ells van agafant i manipulant lliurement.

És, doncs, una estona sense consignes en què el més important és que l’infant pugui experimenti amb total llibertat, sense judicis ni pressions. Si els deixem que explorin sense frenar la seva curiositat veurem que segurament no hi ha una manera única de manipular els instruments i que els infants exploren cada dia com aconseguir noves sonoritats.

EVOLUCIÓ PSICOMOTRIU

Recurso 5
Recurso 5

L’estona que ens visiten els instruments ens brinda una oportunitat meravellosa per observar com evoluciona la motricitat de cada criatura. A partir, entre altres, d’aquesta experiència amb els infants, he identificat una petita seqüència evolutiva en relació a com els més petits interactuen amb els instruments.

1a fase:

  • Des que comencen a fer la pinça, per allà als tres/quatre mesos, el primer moviment que faran serà el de SACSEJAR, AGITAR.
  • També, inevitablement, es duran els instruments a la boca: això els produeix plaer i, sobretot, és una forma d’explorar, de conèixer. (Per això, vigilant què es posen a la boca, els ho hem de permetre).
  • Lògicament, en aquesta fase els encanten les maraques, cascavells, caxixis, shakers, campanes i esquelles, sonalls…

2a fase:

  • A partir de l’any, més o menys, començaran a COPEJAR. Primer sense massa precisió, però, a base d’insistir-hi, cap als dos anys probablement serà l’activitat que més els agradarà.
  • Picaran amb baquetes o sense. També picaran els diferents objectes entre ells, contra el terra o la paret, etc. I seguiran gaudint de sacsejar, és clar.
  • És en aquest moment que esdevenen imprescindibles les maces i baquetes, panderetes/panderos, timbals, també els metal•lòfons i xil•lòfons, la caixa xinesa…

3a fase:

  • A partir dels dos anys ja es van SOFISTICANT els moviments que poden fer, de manera que aniran descobrint altres instruments en què intervenen les dues mans (fent el mateix moviment cada mà o diferent entre elles) i que ja no només es tracta de sacsejar i/o picar. Moment per als cròtals, claus, cabassa, güiro, triangle, kalimba, etc.
INSTR. CLASSE
ilustracion 1
ilustracion 1

PRESENTACIÓ DELS INSTRUMENTS

Percussió
GÜIRO
GUIRO-1
Percussió
CAMPANES
CAMPANES2
Percussió
CLAUS
CLAUS-2
Percussió
PETXINES
PETXINES-2
Percussió
TAMBOR o TIMBAL
TIMBALS1-1
Giny sonor
XIULET ESPANTAOCELLS
XIULET-2
Joguina musical
CAPSETA DE MÚSICA
CAPSETA-DE-MUSICA-1
Percussió
OCTOBLOC
OCTOBLOC2-1
Corda
UKELELE
UKELELE-1
Percussió
MAÇA i BAQUETA
MACA-1
Joguina sonora
"VACA"
VACA
Percussió
TAMBOR OCEÀNIC
PROVA-TAMBOR
Percussió
OUS o SHAKERS
OUS-1
Percussió
CRÒTALS o CÍMBALS
CROTALS-1
Percussió
KOKIRIKO o BINZASARA
KOKIRIKO-1
Estris sonors
CULLERES, MORTER i ALTRES ESTRIS DOMÈSTICS
CULLERES I MORTER
Percussió
PANDERO QUADRAT
PANDERO-2
Percussió
CABASSA
CABASSA-2
Joguina sonora
BOLA PIKLER
BOLA-PIKLER
Estri sonor
CLOSQUES DE COCO
COCOS-1
Percussió
TAMBOR DE LLENGÜETES
TAMBOR LLENGÜETES
Percussió
CAMPANA DE VENT
CAMPANA-VENT
Joguina sonora
PICOT i GRANOTA
PICOT-I-GRANOTA-1
Giny sonor
NARUKO
NARUKO
Percussió
PICAROLS o CASCAVELLS
PICAROLS-1
Percussió
PANDERETA
PANDERETA-1
Percussió
TRIANGLE
TRIANGLE-1
Percussió
SONALL TAMBOR
DEN-DEN-DAIKO
Percussió
PAL DE PLUJA
PAL-DE-PLUJA
Percussió
KALIMBA
KALIMBA2
Percussió
REQUETETXEC
REQUETETXEC-1
Joguina sonora
TOSSUT
TOSSUT2
Percussió
CARRAU
CARRAU-1
Joguina sonora
SONALL
SONALLS-2
Percussió
MARACA
MARAQUES-2
Percussió
CASTANYOLES
CASTANYOLES-2
Joguina sonora
SONALL DE LLAVORS
SONALL-LLAVORS
Giny sonor
ESQUELLA
ESQUELLA-1
Percussió
CAXIXI
CAXIXI-sense-fons
Percussió
METAL·LÒFON
METAL·LOFON-1
Giny sonor
RECLAM PER A CAÇAR GRANOTES
RECLAM2