L’acompanyament dels adults en la música en família

OBSERVEU, ACOMPANYEU, COMPARTIU

Per a que una sessió de música en família sigui realment enriquidora i tothom —petits i grans— en pugui gaudir plenament, l’actitud que hi tingueu els adults juga un paper clau.

 

Observar i respectar la llibertat dels infants:

A l’apartat Compartim, juguem i vivim la tradició us expliquem com és d’important que els infants es puguin desenvolupar lliurement durant les estones de classe i, per a que això sigui així, cal que els adults que els acompanyeu, respecteu i afavoriu aquesta llibertat.

No són necessàries consignes cap als infants sobre què han de fer o com ho han de fer, ni cal forçar-los a fer cap activitat que ells no desitgin. Encara que en algun moment no participin directament en una activitat, ells hi estan connectats i la viuen igualment.

Tampoc durant la relaxació no forçarem el silenci i la quietud de la mainada, però els adults ens mantindrem en silenci (som l’exemple que ells aniran copiant).

 

Acompanyar amb amor:

Tot i això, potser caldrà que intervingueu si, en algun moment, alguna actitud de la mainada afecta el bon desenvolupament de l’activitat.

La intervenció ha de ser breu, amb poques indicacions parlades i de forma amable i respectuosa. Us recomanem apartar-vos un moment amb el menut, reconduir la situació amb calma i sensibilitat i, tan aviat com sigui possible, us torneu a incorporar a l’activitat.

 

Compartir la vivència:

L’altre aspecte clau és la vostra participació activa i entusiasta en totes les dinàmiques, perquè el vostre exemple serà el que encomanarà el goig als menuts.

Si vosaltres gaudiu, ells gaudiran; si vosaltres balleu, ells ballaran; si vosaltres calleu, ells callaran; etc. Potser no ho faran immediatament, però ells aprenen copiant.

I així, copiant i copiant, de ben segur que aprendran a estimar la música.

RES ES TAN ENCOMANADIS

 

“Res és tan encomanadís com l’exemple”, François de la Rochefoucauld (1613-1680)

Com a resum, com a ADULTS és important:

    • En primer lloc, la vostra participació activa en totes les dinàmiques.

    • Alhora, el respecte al lliure desenvolupament dels infants.

    • I, en darrer terme, intervingueu amb delicadesa i només quan sigui necessari, per garantir el bon funcionament de la sessió.