Música en Família

QUÈ FEM I COM

Com és una sessió de música en família?

La música en família és una activitat d’estimulació musical primerenca per a infants de 0 a 3 anys, en què els adults acompanyants participeu activament en totes les dinàmiques.

A cada sessió de La Capseta de Música passen coses molt diferents, perquè tenim un ampli ventall d’activitats de música i moviment pensades pel moment evolutiu en què es troben els infants. Ara bé, els eixos bàsics sobre els quals es desenvolupa són:

  • Els jocs de falda
  • La descoberta dels instruments i la producció del so
  • Els jocs de ritme
  • Les audicions
  • Les danses
  • Les cançons
  • La relaxació


A més a més, tenim el desig que aquesta vivència pugui perdurar més enllà de les sessions de La Capseta de Música. Per això, compartim de forma regular amb les famílies que participeu a les classes informació (àudios, vídeos, etc.) dels continguts que coneixem a les sessions.

Compartim, juguem i vivim la tradició

COMPARTIM MENUTS I GRANS

Adults i mainada compartim la música, el ritme i les danses a través dels jocs de falda, les audicions, les cantarelles, les estones de relaxació, etc.

Són moments en què ens relacionem a través de la música i gaudim, conjuntament, de totes les sensacions i estímuls que aquesta ens proporciona. I tot això ens porta a estimar la música i a l’enfortiment del vincle infant/adult.

No és una activitat d’animació infantil, sinó una activitat en família. Els adults acompanyants interveniu activament en totes les dinàmiques, per tal d’aconseguir una experiència i un aprenentatge compartits: si els adults gaudiu, transmeteu aquest sentiment als menuts.

COMPARTIR és, per tant, el verb fonamental.

GAUDIM JUGANT

Totes les activitats les presentem de forma lúdica. Per això, tot i que darrera de cadascuna d’elles hi ha sempre un treball musical i una intenció pedagògica concreta, mai explicitem cap plantejament teòric o concepte musical.

A les nostres sessions de música en família ens hi acompanyen ninotets, titelles i altres objectes que ens introdueixen a les cançons o a les audicions. Juguem amb ritmes marcant-los al cos dels infants o amb l’ajuda de mocadors i cintes de colors. Ballem de forma senzilla i, en ocasions, també amb el suport de les cintes i els mocadors… Per a la relaxació ens ajudem de músiques suaus, plomes, carícies, espelmes, etc.

VIVIM LA TRADICIÓ

Un tret destacat de les classes de La Capseta de Música és que hi tenen un gran pes els elements de la nostra cultura i tradició populars.

✽ Apostem per la tradició, en primer lloc, perquè crèiem sincerament que és com millor podem CONNECTAR amb els nostres infants: ho sabem des de la teoria i ens ho confirma l’experiència de cada dia a La Capseta de Música!

✽ I, en segon lloc, ens fonamentem en la nostra tradició per convicció: cada comunitat té la seva pròpia música, un llegat que és fruit de la seva pròpia història i que s’ha anat traspassant DE GENERACIÓ EN GENERACIÓ. I, des de La Capseta de Música, volem ser una baula més en aquesta cadena de transmissió de tot aquest fantàstic bagatge que hem heretat i que ens hem fet ben nostre.

Saber-ne més

CANTEM, CANTEM I CANTEM

L’eix vertebrador de les nostres sessions són les cançons i, per això, l’element principal amb què treballem és la VEU cantadatothom (petits i grans) hi participem cantant.

Partim de la convicció que la cançó és un element que no pot faltar en la vida dels menuts, i sobretot, sobretot, en la fase dels 0 als 3 anys! La millor manera de fer agafar gust per la música als infants i que en gaudeixin és, justament, a través de la veu i la cançó; especialment quan qui canta són les persones properes i estimades pels infants.

Els acompanyaments musicals que oferim (ukelele, pandereta, pandero…) són ocasionals i sempre estan al servei de la cançó.

En alguns moments puntuals també ens servim d’algunes músiques gravades.

LLIURE DESENVOLUPAMENT

Cada infant té llibertat per a expressar-se i moure’s com ell ho senti durant tota la classe. 

Respectem aquesta llibertat i posem en valor la importància que té que cada criatura s’expressi lliurement.

Alhora, defugim les comparacions entre les diferents actituds i respostes que es puguin donar, perquè entenem que n’hi haurà tantes de diferents com criatures participin en l’activitat i que totes són autèntiques i valuoses.

Els adults que participeu en l’activitat heu de respectar i afavorir aquest lliure desenvolupament de les criatures: OBSERVEU, ACOMPANYEU, COMPARTIU

Aquí aprofundim en quin ha de ser el paper dels adults durant les sessions de música en família.

LA MILLOR MÚSICA QUE PODEU OFERIR AL VOSTRE FILL ÉS LA VOSTRA VEU CANTANT

No ho dubteu: canteu-li sense prejudicis i no us preocupeu per cànons estètics, perquè el nadó no jutja si ho fem bé o malament, ell només reconeix la veu estimada i rep totes les emocions i l’afecte de l’adult que li està cantant.

Beneficis de l'estimulació musical primerenca

La música és un llenguatge que ens permet relacionar-nos afectivament des del primer moment amb els nostres fills. Mitjançant els jocs de falda, moixaines, cançons i altres vivències musicals s’enforteixen els VINCLES AFECTIUS entre els petits i els seus adults més propers (mares, pares, padrins…)

I amb el contacte físic que aquestes activitats impliquen, acompanyats de les rialles, la veu, les mirades, etc. dels adults, els infants adquireixen confiança i seguretat.

Per altra banda, la música incideix de forma natural en tots els aspectes del desenvolupament – motriu, cognitiu i emocional – dels infants. Per això esdevé un element cabdal ja en els primers anys de vida d’un infant, quan el món afectiu i sensorial són de vital importància per al seu bon desenvolupament. I, per això, són incomptables els beneficis que aporta la vivència de la música en la primera infància.

A tall d’exemple direm que mitjançant aquesta activitat s’estimulen els sentits de la vista, el tacte i… sobretot l’oïda, en els infants, aspectes bàsics en l’etapa de zero a tres anys. Amb la música s’afavoreix l’adquisició del llenguatge i la parla, el desenvolupament de la psicomotricitat fina, la capacitat d’atenció, l’adquisició de conceptes matemàtics, el desenvolupament motriu, es treballa (tot jugant) la memòria, la descoberta del propi cos, es potencia el gust estètic i un llarguíssim etcètera.

I, sobretot, la música ens aporta molts moment de joia i felicitat.

Així doncs, a les sessions de La Capseta de Música, els infants i adults compartiu de manera lúdica, distesa i divertida tot un nou món sonor.


En aquest apartat del blog us copiem paraules d’altres que complementen el nostre punt de vista. 

Per altra banda, us convidem a llegir perquè pensem que mai és massa aviat per a començar.

Els instruments de classe

Com hem dit anteriorment, l’element central a les sessions de música de La Capseta de Música és la VEU cantada. Tot i això, hi ha un moment molt especial en cada sessió on els INSTRUMENTS prenen tot el protagonisme. És l’estona de la DESCOBERTA LLIURE DE LA PRODUCCIÓ DEL SO en què oferim als infants un gran nombre d’instruments de percussió i ginys sonors, que ells van agafant i manipulant lliurement.

És un gran moment (realment l’únic que no està gens dirigit), on flueix sense obstacles la curiositat dels més petits, desenvolupen la psicomotricitat fina i grossa, treballen l’oïda i és un moment de descoberta compartida amb els adults que els acompanyen.

Donada la importància d’aquest moment, la tria dels instruments és un element del qual procurem tenir molt cura. Si teniu curiositat, al blog hi dediquem tot un apartat on us presentem els instruments un per un i també us expliquem l’evolució psicomotriu dels infants en relació amb la manipulació dels instruments.